تربيتي و تحصيلي در بزهکاري افراد موثر است و نوع تربيت خانواده ، الگوهايي که فرزندان از والدين مي گيرند، والديني که خود گرايش به بزهکاري دارند و در نتيجه فرزندان نيز تحت تاثير آنها قرار مي گيرند و نوع سبک فرزند پروري در گرايش به بزهکاري موثر بوده و هر چه والدين نوع سبک سهل گيرانه يا استبدادي داشته باشند احتمال گرايش به رفتار بزهکارانه زياد خواهد بود.»
وي ادامه داد:«از ديگر عوامل موثر گرايش به بزهکاري مي توان به عوامل تحصيلي اشاره کرد و بسياري از دانش آموزاني که با شکست تحصيلي مواجه مي شوند به دليل اينکه مهارت هاي زندگي و اجتماعي را خوب ياد نگرفته اند به بزهکاري گرايش پيدا مي کنند چرا که استعداد آنها در فرايند مطلوب و خوبي بالفعل نشده است.»
اين روانشناس ادامه داد:«از ديگر متغيرهاي موثر در گرايش به بزهکاري مي توان به عقب ماندگي ذهني يا هوش پايين برخي از افراد اشاره کرد که اين افراد به دليل اينکه نياز به تاييد دارند ممکن است نقش پيرو را براي افراد باهوش تري که گرداننده باندهاي مجرمانه هستند بازي کنند و به دليل هوش پايين و عدم استدلال منطقي از دستورات آنها تبعيت کنند.»