پرسشنامه مشكلات يادگيري كلورادو Colorado Learning Difficulties Questionnaire (CLDQ) نادر حاجلو و علي رضايي شريف 2 N. Hajloo & A.Rezaie Sharif2 . Ph. D. student of psychology‚ Tehran University 2 دانشجوي دكتري دانشگاه تهران. Journal of Learning Disabilities‚ Autumn & Winter 2011 Vol.1‚ No.1/24-43 مجله ي ناتواني هاي يادگيري، پاييز و زمستان 1390 دوره ي 1، شماره ي 124-43 / اين پرسشنامه كه از 20 آیتم تشكيل شده است، توسط والدين دانش آموزان تكميل مي شود. پاسخ به هر عبارت در يك مقیاس لیکرت 5 درجه ای از اصلاً ( 1) تا هميشه ( 5) مي باشد.
1. در املاء مشكل دارد . 2. در يادگيري نام حروف مشكل دارد . 3. در يادگيري هجاها مشكل دارد . 4. در خواندن كند است . 5. پايين تر از سطح مورد انتظار مي خواند . 6. به خاطر مشكل در خواندن و املاء، در مدرسه نياز به كمك بيشتري دارد. 7. از فاصله بين فردي، درك ضعيفي دارد . 8. در فهم نحوه واكنش ديگران مشكل دارد . 9. در فهم احساسات ديگران مشكل دارد . 10. درك درستي از موقعيت اجتماعي ندارد (مانند گفتن جك هاي بيجا يا اظهارات بي مورد). 11. در پيدا كردن دوست يا حفظ دوست مشكل دارد . 12. در موقعيت هاي اجتماعي، خود را كنار مي كشد . 13. در موقعيت اجتماعي جديد دچار اضطراب مي شود 14. بد خط است . 15. نوشته هايش آشفته يا كثيف به نظر مي رسند . 16. نمي تواند اعداد را در يك ستون بنويسد 17. متناسب با سن خود نقاشي نمي كشد . 18. عملكردش در رياضيات، بدتر از عملكرد وي در خواندن و املاء است . 19. در رياضيات دقت كافي ندارد، مثلاً هنگامي كه علامت تفريق وجود دارد جمع مي بندد. 20. در يادگيري مفاهيم جديد رياضيات مثل قرض دادن و قرض گرفتن، مشكل دارد.